Dit nieuwsbericht is geschreven naar aanleiding van de nieuwe website voor de Hervormde kerk in Groot-Ammers. Tijdens het ontwerpen van de website kwam het verlangen naar boven om ook de historie binnen de kerk met korte fragmenten een plek te geven op de website. Verhalen die op deze manier levendig blijven, ook onder de nieuwe generaties.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bood Groot-Ammers onderdak aan zo’n 150 onderduikers en 35 joden. Dominee T. H. Oostenbrug heeft hierin een grote rol gespeeld.

Zo kwam hij op een moment bij de dominee in Langerak. Deze dominee had een joods echtpaar – meneer en mevrouw Hes – uit Tiel ondergedoken zitten, maar vertrouwde de omgeving niet. Bang dat het echtpaar werd verraden vroeg hij dominee Oostenbrug hulp om een ander adres te vinden. Later werden ook aan familie en schoonfamilie van het joodse stel onderduikadressen door de dominee geboden in ons “jodendorp”. Ook bood hij zelf aan twee joden onderdak in de pastorie.

Mede door deze moedige acties heeft Oostenbrug, samen met zijn vrouw Jacoba, in 1988 de Yad Vashem-onderscheiding Rechtvaardigen onder de Volkeren ontvangen.

Er waren nog vele anderen in Groot-Ammers die moedig werk verrichtte in het verzet en door het bieden van onderduikadressen. Zo ook koster Hakkesteegt, wonende aan het Fortuijnplein nummer 62. Hij was onderdeel van het verzet en in zijn melkwinkel zaten een aantal piloten en militairen tijdelijk ondergedoken, terwijl ze op weg waren naar de Biesbosch.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met At Stravers.
Overige geraadpleegde literatuur:
G. Stigter et al. (z.j.). De Tweede Wereldoorlog in de kernen van de Gemeente Liesveld. Nieuwpoort, Nederland: Historische Kring Nieuwpoort.

Toespraken, gehouden tijdens de Bevrijdings-bijeenkomst in de Nederlandsch Hervormde Kerk in Groot-Ammers (1945), p. 3.