Reisverslag van hulptransport naar Oekraïne

In week voor afgaand aan het vertrek van de acht trucks naar de Oekraïne zijn er door de organisatie Stichting Christian Refugee Relief (CRR) en haar vele vrijwilligers ruim 10.000 kerstpakketten ingepakt in Nieuw-Lekkerland en vele andere goederen geselecteerd en klaar gemaakt voor verzending naar de Oekraïne.

Daarna zijn we zondagavond laat in de nacht van 1 naar 2 januari met in totaal acht trucks met ongeveer 140 ton goederen vanuit Nederland vertrokken. Onze ladingen waren heel divers: 10.000 kerstpakketten, knakworstjes, blikken soep, pakken meel, aardappelen, diverse grote en kleine generators, kleding, slaapzakken en snowboots.

Maandagavond zijn we de Oekraïne in gegaan, vandaar zijn we met vier trucks ruim 1000 kilometer de Oekraine ingereden om via Odessa naar de stad Mikolajiv te rijden waar onze eindbestemming was. De andere vier trucks hadden bestemmingen zoals Lviv, Zhytomyr en Kiev om te lossen.

Onderweg hebben we op diverse roadblocks en militaire controlepunten na weinig ongewoons gezien, het is wel erg rustig op straat en ook in de steden is het niet druk.

Mikolajiv is ongeveer 80km van Cherson waar het front zich nu bevindt.

De hulpgoederen werden vanuit Mikolajiv deels verder gedistribueerd naar het front in Cherson.
Ook in de stad Mikolajiv zelf werden de hulpgoederen waaronder de kerstpakketen nog dezelfde dag uitgedeeld aan kinderen en volwassenen. Dat leverde zeer veel dankbare gezichten op.

Grote gedeelten van Mikolajiv zitten zonder stromend water en elektra.
Bij de kerk waar we gelost hebben was daarom een waterput geslagen van 62 meter diep en in de kelder van de kerk stond een waterfilter systeem om er drinkwater van te maken.

Lokale mensen stonden daar water te tappen met plastic flessen en kunststof tonnen.

Ook was er voedselpakketten uitgifte bij de kerk van het World Food Program via een bonnen systeem, heel confronterend als je dat ziet hoe mensen best wel lang in de rij staan om een voedselpakket aan te nemen.

Nadat we gelost waren hebben ze ons nog twee plaatsen in de stad Mykolajiv laten zien waar raketten ingeslagen waren en 14 mensen het leven gelaten hebben, het complete flatgebouw was nu ontruimd en de bewoners zijn elders geplaats in de stad en omgeving.

Woensdagmiddag zijn we weer vertrokken uit Mikolajiv en via Odessa naar Uman en vervolgens via Vinnytsja, Chmelnnitski naar Tjernopil gereden en vandaar uit naar Lviv en door naar de Oekraïens/Poolse grensovergang
Donderdagavond zijn we de Oekraïens/ Poolse grens weer over gegaan wat ruim zes uur in beslag neemt door de controles en stempels en scans die ze zelfs op je lege truck allemaal los laten.
Wat een belevenis die enorm tijdrovend is kunnen ze er daar aan de grens van maken.

Zaterdagmorgen waren we weer op de thuisbasis in Nederland na 5100 zeer voorspoedige kilometers.

We zijn u namens Stichting CRR heel dankbaar voor de financiële ondersteuning, sponsoring en support die we hebben mogen ontvangen om dit hulptransport mogelijk te maken. We hopen en bidden dat deze zinloze oorlog waarin dagelijks aan beide zijden ruim 100 slachtoffers vallen spoedig mag stoppen en dat er vrede mag komen in dit oorlog geteisterde land.

Arjan de Bruijn
Vrijwilliger Stichting CRR