Een korte historische beschrijving van de Hervormde Kerk. Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Jan Fredrikze. Heb jij of heeft u ook verhalen te vertellen over de historie van de kerk en interesse om deze te delen? Mail dan naar carola@burowauw.nl en we kijken of deze ook een plaats kunnen krijgen hier op de website.

In 1855 werd op Liesveld een stuk grond gekocht wat vanaf toen dienst deed als begraafplaats. Vóór deze aankoop was de begraafplaats te vinden naast de kerk, aan de zuidelijke kant. Deze begraafplaats ontstond toen het niet langer toegestaan was om mensen in de kerk te begraven en er ook ruimtegebrek in de kerk ontstond. Ja, want ook in deze kerk zijn mensen ín de kerk begraven. Een overzicht met graven is nog digitaal te vinden via deze link. Interessant is dat er ook omschrijvingen bij vermeldt staan. Zo is bij diverse mensen te lezen dat ze zijn “gedompelt”, wat inhoudt dat er bij deze begrafenis geen officiele plechtigheid werd gehouden, mogelijk waren dit kinderen die begraven werden.

In 1829 werd de begraafplaats aan de zuidkant van de kerk uitgebreidt. De uitbreiding vond plaats op de plek waar zich nu zaal Mourik bevindt.

Tijdens de laatste verbouwing aan de kerk werden tijdens de graafwerkzaamheden nog schedels en botten gevonden. Van de zerken in de kerk en de begraafplaats naast de kerk is niets bewaard gebleven.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Jan Fredrikze.
J.P. Neven et al. (2003). Kerkelijk leven in beeld, de Alblasserwaard (deel 1). Houten, Nederland: Den Hertog B.V.

Diverse uitgaven van de Hervormde Gemeente Groot-Ammers met beschrijvingen van de historie van de kerk.