Dit nieuwsbericht is geschreven naar aanleiding van de nieuwe website voor de Hervormde kerk in Groot-Ammers. Tijdens het ontwerpen van de website kwam het verlangen naar boven om ook de historie binnen de kerk met korte fragmenten een plek te geven op de website. Verhalen die op deze manier levendig blijven, ook onder de nieuwe generaties.

Op 5 mei 1945 was het dan eindelijk zover. Na 5 jaren van bezetting door onze oosterburen wapperen de kleuren rood, wit en blauw aan ieder huis. Op 7 mei vindt er, na aanleiding van dit heugelijke feit, een bevrijdingssamenkomst plaats in de kerk. Stoelen worden bijgezet om iedereen aan deze drukbezochte dienst deel te kunnen laten nemen. De opkomst was groot, net als de opbrengst van de collecte. Tijdens deze dienst stond ds. Oostenbrug stil bij psalm 126. Een psalm die het volk van Israel zong bij de bevrijding uit de ballingschap.

De HEERE heeft grote dingen bij hen gedaan!
De HEERE heeft grote dingen bij ons gedaan, daarom zijn wij verblijd.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met At Stravers.
G. Stigter et al. (z.j.). De Tweede Wereldoorlog in de kernen van de Gemeente Liesveld. Nieuwpoort, Nederland: Historische Kring Nieuwpoort.

Toespraken, gehouden tijdens de Bevrijdings-bijeenkomst in de Nederlandsch Hervormde Kerk in Groot-Ammers (1945), p. 3.