Dit nieuwsbericht is geschreven naar aanleiding van de nieuwe website voor de Hervormde kerk in Groot-Ammers. Tijdens het ontwerpen van de website kwam het verlangen naar boven om ook de historie binnen de kerk met korte fragmenten een plek te geven op de website. Verhalen die op deze manier levendig blijven, ook onder de nieuwe generaties.

In het najaar van 1944 werd er uit het groepje verzetsmensen hier uit de regio een nieuwe “afdeling” gevormd. Zij kregen Duitse wapens in handen, die via de geallieerden verkregen waren, en bewaarde deze wapens verspreidt onder de banken in de kerk. De kerkgangers wisten (gelukkig) van niets. Dan hadden ze waarschijnlijk erg oncomfortabel in de kerkbanken gezeten tijdens de zondagse diensten. De gang van en naar de kerk vergaten de verzetstrijders hun zangboeken niet om als dekmantel te dienen voor hun kerkbezoeken.

Tijdens het schoonmaken van de wapens zorgde de organist, Barth Lieffering, ervoor dat enkel het spel van het orgel hoorbaar was en het verzetsgroepje hun werk uit kon voeren.

Rond dezelfde periode krijgt komt er een lading voedselbonnen vanuit Utrecht naar Groot-Ammers. Ook deze krijgt een plaats in de kerkbanken van de Hervormde Kerk in het dorp. Helaas, het zijn zoveel bonnen dat de Duitsers het gemis opmerken en deze voedselbonnen ongeldig worden verklaard.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met At Stravers.
Overige geraadpleegde literatuur:
G. Stigter et al. (z.j.). De Tweede Wereldoorlog in de kernen van de Gemeente Liesveld. Nieuwpoort, Nederland: Historische Kring Nieuwpoort.

Toespraken, gehouden tijdens de Bevrijdings-bijeenkomst in de Nederlandsch Hervormde Kerk in Groot-Ammers (1945), p. 3.