Een korte historische beschrijving van de Hervormde Kerk. Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Jan Fredrikze. Heb jij of heeft u ook verhalen te vertellen over de historie van de kerk en interesse om deze te delen? Mail dan naar redactie@hervormdgrootammers.nl en we kijken of deze ook een plaats kunnen krijgen hier op de website.

De toren van de Hervormde Kerk Groot-Ammers was, en is nog altijd, eigendom van de gemeente. In de huidige situatie is dit niet zo opvallend, omdat deze vandaag de dag enkel gebruikt wordt als ingang voor het betreden van de kerk. Dit is niet altijd zo geweest.

Vroeger deed het gedeelte onder de toren namelijk dienst voor diverse andere zaken. Zo stond de kaaswaag opgesteld aan de noordelijke kant onder de toren. Dit was gemakkelijk, omdat de kaasmarkt iedere zaterdag werd gehouden naast/rondom de kerk. Het Fortuijnplein was er toen nog niet, waar nadien de kaasmarkt plaatsvond. Aan de zuidelijke kant stond de brandweerauto geparkeerd, tegenover de waag. Let u maar eens op als u naar de kerk loopt zondag. Aan beide kanten is een sluitsteen (de afsluiting van de ronde bogen waarin deuren waren geplaatst) nog zichtbaar op de plaats waar de brandweer het gebouw verliet en de deur naar de waag was geplaatst.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Jan Fredrikze.
Overige geraadpleegde literatuur:
J.P. Neven et al. (2003). Kerkelijk leven in beeld, de Alblasserwaard (deel 1). Houten, Nederland: Den Hertog B.V.

Diverse uitgaven van de Hervormde Gemeente Groot-Ammers met beschrijvingen van de historie van de kerk.