Een korte historische beschrijving van de Hervormde Kerk. Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Jan Fredrikze. Heb jij of heeft u ook verhalen te vertellen over de historie van de kerk en interesse om deze te delen? Mail dan naar carola@burowauw.nl en we kijken of deze ook een plaats kunnen krijgen hier op de website.

In 1892 werd er een nieuwe predikant bevestigd, Ds. Bouthoorn, opvolger van ds. Ott. Een vrij grote verandering. Waar ds. Ott een gematigd man was, had ds. Bouthoorn een sterke mening. Zo pleitte ds. Bouthoorn voor de afschaffing van de kermis, maar de gemeenteraad ging niet akkoord. Toch geloofde Bouthoorn dat de kermis niet door zou gaan en door een cholera-epidemie werd deze inderdaad afgelast. Een jaar later werd de kermis definitief afgeschaft.

In de jaren dat ds. Bouthoorn predikant in de gemeente was gingen de herbergen op zondag dicht. Dit viel niet bij iedereen in goede aarde, daarom werd bedacht op tweede Pinksterdag een boottocht over de Lek te organiseren. Zo kon men toch nog op wat vermaak rekenen. Ds. Bouthoorn waarschuwde vanaf de kansel op eerste Pinksterdag met de woorden “ Ze willen varen, maar gaan niet varen”. Tweede Pinksterdag brak aan met een stevige noordwesterstorm. De boottocht werd afgeschaft. Ds. Bouthoorn stond die dag tijdens zijn preek stil bij een andere wind, de wind van de Heilige Geest. In 1897 nam de gemeente afscheid van ds. Bouthoorn omdat hij een beroep naar Ede had aanvaard.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Jan Fredrikze.
J.P. Neven et al. (2003). Kerkelijk leven in beeld, de Alblasserwaard (deel 1). Houten, Nederland: Den Hertog B.V.

Diverse uitgaven van de Hervormde Gemeente Groot-Ammers met beschrijvingen van de historie van de kerk.